JellyPages.com

Thursday, May 29, 2014

Percutian ke Melaka

Pada 10 Februari 2014 kami plan pergi Melaka. Kami gerak dalam pukul 6.00petang melalui lebuhraya LEKAS tembus ke Senawang dan masuk Alor Gajah. Lebih kurang 1jam 30minit juga masa perjalanan kami. Kami menginap di Hotel Weilia http://www.hotelweilia.com/. Walaupun namanya hotel budget tp hotel nya cantik, bersih dan selesa untuk kami 8 orang.

Deluxe Room

Superior Room

Budget Ke Melaka

1. Hotel Weilia (2hari 1 malam)
    - 2 Deluxe room (1 queen bed & 1 single bed)(RM118*2)
    - 1 Superior room(1 queen bed)(RM88*1)
    - Breakfast tidak di sediakan                                                    RM324

2. Tiket River Cruise (RM10 * 8)                                                RM  80

3. Tiket Taming Sari(RM20 * 6)                                                  RM 120
    - Goodies bag(1 air kotak & roti)

4. Naik beca (2 orang)                                                                  RM 20
   - myb dalam 10 minit

5. Minyak & tol                                                                            RM 200
   - pergi & balik
   - 2 buah kereta

6. Makan ikan bakar Serkam                                                      RM 300

7. Makan - makan biasa                                                              RM 200
                                                                                     ------------------------------
                                                                                     Total      RM1244

Setelah kami sampai ke Melaka, first day dan first destination kami adalah River Cruise Melaka. Lebih kurang 30 minit juga boat tu bawa kami pusing sungai Melaka tu dan ada radio yang menjelaskan sejarah Melaka dan sungai Melaka. Bila malam permandangannya nmpak cantik dengan cahaya lampu berkelip-kelip.Kemudian, kami pusing-pusing ke Jonker Street tapi kami tak masuk sebab tak ada parking so kami balik hotel dan mulakan lawatan pada esok hari.

Second day kami pergi ke menara Taming Sari. Menara Taming Sari mengambil masa 7 minit untuk naik dan turun bagi menikmati kecantikan Bandar Melaka. Kemudian kami bertolak ke A Famosa, Perigi Hang Tuah dan kami pergi makan ikan bakar di Serkam. Selalunya mereka ke Umbai ikan bakar. Tapi kalau nak tahu Serkam ikan bakar lagi murah dan sedap. Ramai yang tidak tahu ikan bakar Serkam ini kerana tiada signbord. Kalau nak tahu tanya la orang di kawasan itu. Jalannya sama macam pergi umbai ikan bakar hanya atas cikit je jalannya.

Menara Taming Sari
Permandangan Melaka dari atas Menara Taming Sari

Memilih makanan laut

Menunggu makanan

Separuh lauk dulu tangkap. Lapar sangat ni..

Setelah kenyang, kami dating kembali ke A Famosa untuk naik beca. Naik beca di waktu malam sejuk dan ada lampu-lampu yang cantik dekat beca tersebut