JellyPages.com

Sunday, January 6, 2013

Pulau Pangkor,Perak

Sebelum menjelang new year, 30 Disember 2012 hingga 31 Disember 2012 ( 2hari 1malam) kami bercuti ke Pulau Pangkor. Memang best krn tak ramai org so tak payah la nk berebut. Ini baru di katakan percutian rilexxx.. Pulau Pangkor boleh di katakan percutian pulau bajet murah. Di sini saya sertakan pengiraan bajet kami untuk 5 org dari KL (cheras hingga Pulau Pangkor) .

Minyak kereta Proton Saga(pergi & balik)            RM 60.00
Sewa van round island                                           RM 70.00
- Kilang satay
- Galeri Pangkor
- Temple Ku Fu Lin (tembok cina kecil)
- Kota Belanda
Purnama Beach Resort (smart villa)                    RM 135.00
Makan minum(2 hari 1malam)                            RM 250.00
                                                        TOTAL        RM 688.40
                                           Seorang kena bayar   RM137.68

Kami bertolak dari rumah pukul 8.00 pagi dan kami sampai ke Jeti Lumut dalam pukul 12tgh. Sepatutnya 3 jam lebih je masa perjalanan tp kami singgah makan pagi dulu, jd lewat la sampai. Pukul 12.15tgh feri pun sampai. Mengambil masa 30minit untuk sampai ke Pulau Pangkor. Di Pulau Pangkor terdapat byk van pink yg menanti utk di bawa ke tempat penginapan kami. Kalau ke Teluk nipah selalunya seorg RM5. Hanya 5minit untuk sampai ke Purnama Beach Resort iaitu tempat penginapan kami. Challet ni mmg cantik, bersih dan selesa. Kami ambil smart villa yg dpt memuatkan kami berlima. Tapi check in pukul 3ptg. So selamat dpt check in awal. Dapat la rehat dan mkn2 sekejap.

Pukul 4.00ptg kami pergi snorkeling. Kami survey dulu satu persatu tempat tnya pakej yg ada utk snorkeling. Jd kami berpuas ht dgn pakej kami ambil ni. Dia bawa kami ke monkey bay, tgk kepala ikan paus, kepala buaya dan snorkeling la. Snorkeling takde limit jam. Jz telepon abg yg bawa kami td jika nk balik. Pukul 6ptg kami balik krn ari dh hujan. Ikan tak byk sgt nk lihat. Hanya ada 2 jenis je saya nmpak iaitu ikan kerapu & ikan zebra. Tp yg best bila bg makan roti, byk ikan dtg makan kt tapak tangan kami.

Makanan dkt Pulau Pangkor ni mmg mahal, bayangkan kami breakfast sampi RM40. Kami jz ambil mee goreng kosong, nasi lemak biasa, bihun goreng sotong & nasi goreng sotong. Minum air kosong, teh o ais limau, nescafe ais & milo ais.

Keesokkannya kami bangun pagi, mandi & cari makanan pagi dan kami cari van untuk round island dan terus balik. So kami packing siap siap barang dan nanti terus je balik. Walaupun sekejap je percutian kami. Tapi cukup untuk hilang stress di minda..

1. wah.. manyak syiokkk lah.. mane gmbarnyer..

2. best..angel ikuttt..next time ajak angel.....

3. Info yg menarik sbb sy bercadang nak ke sana juga

4. baru2 ni, saya gi Pangkor... mmg best sgt2.. makanan pun sedap... mmg bugjet lah.. kos pun x mahal....saya n family, rase nk pegi lg.. tp mase nk snorkling bnyak batu.. so kena hati2...